TAKUn sääntömääräisessä kevätkokouksessa 26.5.2023 käytiin läpi TAKUn vuoden 2022 toimintaa ja hyväksyttiin vuoden 2022 vuosikertomus sekä tilinpäätös.

Mitä TAKUssa tapahtui vuoden 2022 aikana?

TAKUn keskeiset tehtävät näkyivät jälleen vuonna 2022 järjestön toiminnassa: TAKUn toiminnan perustan muodostivat edunvalvonta, monipuoliset jäsenpalvelut tapahtumineen ja koulutuksineen sekä aktiivinen viestintä eri kanavissa.

TAKUn tehtävä on valvoa ja edistää jäsentensä etuja aktiivisella taide-, kulttuuri- ja tapahtuma-alan edunvalvonnalla ja vaikuttamistyöllä, tarjoamalla erilaisia jäsenpalveluja koulutuksista suosituksiin sekä tuottamalla sekä välittämällä tietoa alan ammattilaisten työelämän erityiskysymyksistä.

Isoja kehittämishankkeita ja valpasta edunvalvontaa

Vuosi 2022 käynnistyi yhä keskellä koronasulkuja. Epävarmuutta vuoteen aiheutti myös helmikuun lopussa käynnistynyt Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa.

Muutosten ja epävarmuuden keskellä TAKUn toiminta jatkui aktiivisena ja edunvalvonta valppaana. Keväällä 2022 käytiin tiukat kunta-alan työsopimusneuvottelut, joiden yhteydessä nähtiin myös ennenäkemättömän laaja lakkoaalto. Syksyllä katse puolestaan suunnattiin jo kohti vuoden 2023 eduskuntavaaleja. TAKUn hyvissä ajoin syksyllä valmistellut hallitusohjelmatavoitteet sekä kampanjointi saivat paljon kiitosta ja huomiota.

Vuoteen mahtui myös uusia avauksia. Jäsenille tarjottiin uutena jäsenpalveluna koulutusapuraha, jolla TAKU haluaa tukea jäsentensä ammatillista kehittymistä. Vuonna 2022 julkaistiin TAKUn uudet palkkasuositukset ja suositukset työsuhteen ehdoiksi sekä Keikkatyöläisen sosiaaliturvaopas (Suositukset ja oppaat >>). Syksyllä 2022 TAKU aloitti tapahtumayhteistyön Music x Media -tapahtuman kanssa.

TAKU sai myös WWF:n Green Office -lisenssin ja on sen myötä sitoutunut noudattamaan toiminnassaan jatkossakin arvojensa mukaisia kestävän kehityksen periaatteita.

Vuosi 2022 lukuina

​Vuoden 2022 aikana TAKU järjesti 13 koulutusta tai jäsentilaisuutta, 15 opiskelijatilaisuutta ja oli mukana seitsemässä yhteistyöhankkeessa. Järjestön jäsenmäärä oli vuoden 2022 lopussa 3316 jäsentä, uusia jäseniä vuoden aikana liittyi kaikkiaan 316. TAKUn tilinpäätös oli vuonna 2022 reilusti ylijäämäinen. TAKUssa työskentelee kolme henkilöä.

Lisää lukuja ja tarkempia kuulumisia viime vuodesta löydät TAKUn vuosikertomuksesta, jonka verkkoversioon pääset tutustumaan täällä.

Mukavia lukuhetkiä vuosikertomuksemme parissa!

Tutustu TAKUn vuoden 2022 vuosikertomukseen >>