Tapahtuma-alan edunvalvonnassa monessa mukana oleva Maiju Talvisto työskentelee Meidän festivaalin toiminnanjohtajana. Maijulle tasa-arvo ja yhdenvertaisuus alan työyhteisöissä ovat tärkeitä teemoja, joista hän on myös luennoinut ja kirjoittanut.

Kuka olet?

Olen Maiju Talvisto, helsinkiläinen festivaaliammattilainen, vintagevaateintoilija ja jazzdiggari. Tällä hetkellä työskentelen Meidän Festivaalin vt. toiminnanjohtajana vastaten liki 30-vuotisen, Tuusulanjärven taiteilijayhteisöön kytkeytyvän festivaalin toiminnasta. Olen myös musiikkialan naisille ja muunsukupuolisille suunnatun shesaid.so Finland -verkoston toinen perustaja ja toimin Taiteen edistämiskeskuksen musiikkitoimikunnan varapuheenjohtajana. Varsinaisten töideni lisäksi kirjoitan toista tietokirjaani sekä luennoin ja kouluttaudun erityisesti yhdenvertaisuusaiheista ja häirinnästä, mentoroin ja olen tuttu kasvo musiikkialan konferenssipuhujien joukossa.

TAKU ry on palkinnut minut vuoden taide- ja kulttuurialan asiantuntijana vuonna 2019, Women In Live Music Vuoden tuotantopäällikkönä vuonna 2019 sekä Music x Media Vuoden tuotantopäällikkönä 2022.

maiju_talvisto

Mikä veti sinut taide- ja kulttuurialalle?

Päädyin alalle vähän vahingossa. Hain lukion jälkeen opiskelemaan logopediaa Helsingin yliopistoon, mutta ovet aukenivatkin ”kakkosvaihtoehtoon” eli silloiselle Taiteiden tutkimuksen laitokselle opiskelemaan musiikkitiedettä. Jälkeenpäin ajateltuna valinta oli itselleni kuitenkin todella luonnollinen, sillä minulla on pitkä harrastushistoria musiikin ja teatterin parissa.

Urapolkusi?

Festivaaliurani alkoi Pori Jazzista vuonna 2008, jolloin olin vapaaehtoisena lipunmyynnissä. Seuraavana vuonna minut palkattiin samalle festivaalille tuotantoassistentiksi ja vuodesta 2011 alkaen toimin Flow Festivalilla, jossa työskentelin 13 vuotta, joista vuosikymmenen artistituotannon tiimin henkilöstö- ja tuotantopäällikkönä. Lisäksi tein paljon paperityötä, kuten artistisopimusten läpikäyntiä, artistipalkkioiden maksua sekä palkkioihin liittyvää lähdeverotyötä.

Tänä vuonna aloitin Meidän Festivaalin toiminnanjohtajana, mikä on kiinnostava näköalapaikka klassisen musiikin ollessa mielenkiintoisessa murrosaiheessa. Suomalaisen musiikki- ja kulttuurielämän alkulähteet ovat Tuusulanjärven maisemissa, missä perinne elää ja kohtaa festivaalilla tämän päivän uteliaisuuden ja leikkisyyden.

Musiikkialan edunvalvonnan pariin päädyin aluksi siksi, koska halusin olla mukana tekemässä alasta tasa-arvoisempaa sekä muuttamassa artistien verotus- ja sopimuskäytäntöjä järkevämmiksi. Erityisen paljon nautin kansainvälisen tason edunvalvonnasta musiikkifestivaalien kattojärjestö YOUROPEn hallituksessa. Tällä hetkellä minua kiinnostavat edelleen yhdenvertaisuusasiat, mutta myös työn tekeminen eettisistä lähtökohdista sekä sen valvonta ja toki alan johtamiskäytäntöjen parantaminen ovat asioita, joihin haluan olla vaikuttamassa.

Olen opiskellut musiikkitiedettä Helsingin yliopistossa ja koulutus tarjosi kattavan substanssiosaamisen musiikkialalle sekä monipuolisen humanistisen sivistyksen, joka nykyisessä työkulttuurissa on äärimmäisen arvokas. Myöhemmin tein taidealojen hallintoon ja johtamiseen keskittyvät maisteriopinnot Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa, englanninkielisellä Arts Management -linjalla ja olen suorittanut myös VIA Groupin Voittava johtaminen -esihenkilövalmennuksen sekä Nordic Music Leaders Network -valmennuksen.

Mikä on parasta työssäsi?

Parasta ovat ehdottomasti korkeatasoiset ja oivaltavat taidesisällöt, vahva arvopohja ja visio sekä ihmiset, joiden kanssa saan tehdä töitä. Klassinen musiikki on mielenkiintoisessa murroksessa ja taiteenlajin tekeminen saavutettavammaksi kaikille kuulijoille on mielestäni tärkeää. Lisäksi erilaisten konsultointiprojektien sekä luottamustehtävieni kautta pääsen parantamaan kentän rakenteita laajemmin ja jakamaan asiantuntijaosaamistani, mitä pidän myös mielekkäänä.

Mistä haaveilet työhösi liittyen?

Haaveilen yhä vahvemmasta kansainvälisestä ulottuvuudesta – haluaisin tulevaisuudessa työskennellä laajemmassa mittakaavassa kansainvälisessä kentässä elävän musiikin parissa. Samalla toivon, että voin jatkossakin jakaa osaamistani uusille tekijöille kouluttamalla, kirjoittamalla ja mentoroimalla.

Olen kiinnostunut alamme ja organisaatioiden rakenteellisesta kehittämisestä: haluaisin olla mukana luomassa kestävämpiä, oikeudenmukaisempia ja inhimillisempiä toimintamalleja tapahtuma- ja musiikkialalle. Erityisesti tuotannon, johtamisen ja tasa-arvotyön leikkauspisteet kiinnostavat minua. Uskon, että tulevaisuuden ala rakentuu jaettuun osaamiseen, avoimuuteen ja inhimilliseen johtajuuteen – niiden kehittämiseen haluan olla vahvasti vaikuttamassa.

Erityiset kiinnostuksen kohteet taide- ja kulttuurialan työelämän kehittämisessä?

Taide- ja kulttuurialan työelämän kehittämisessä minua kiinnostavat erityisesti eettiset toimintatavat ja tasa-arvoiset rakenteet. Haluan olla mukana rakentamassa alalle yhteisiä pelisääntöjä ja tukea turvallista, läpinäkyvää ja kestävää työympäristöä. Tarvitsemme myös riippumattoman eettisen toimielimen tukemaan päätöksentekoa ja alan toimijoita.

Funny fact sinusta?

Syön pizzastani vain täytteet - en reunoja.

Lue lisää uratarinoita >

TAKUn jäsenten uratarinoita -sarjassa esittelemme jäsentemme taustoja, urapolkuja sekä ajatuksia omasta työstä sekä taide- ja kulttuurialan kiinnostuksen kohteista. Inspiroidutaan toisistamme ja tullaan tutuiksi!

Haluatko kertoa oman tarinasi? Täytä lomake täällä >