Pelkoa ja hypeä Web3:ssa: Mitä kulttuurialan tulisi tietää uudesta teknologiasta?
Millaisia huolenaiheita nykyistä internetiä seuraavaan Web3-teknologiaan liittyy? Missä mennään sen kehityskaarella? Entä miten luova sekä kulttuuriala voi hyötyä kehitteillä olevasta teknologiasta? Marja Konttinen kertoo näkemyksiään.
Teknologiset murrokset muuttavat maailmaa, yhteiskuntia ja tapaamme luoda, jakaa ja kokea taidetta. Kirjapaino mahdollisti tiedon ja taiteen massajakelun, valokuvaus toi mukanaan uusia ilmaisumuotoja, tietokoneet mullistivat graafisen suunnittelun, älypuhelimet viestinnän, ja nyt tekoäly haastaa luovan työn prosesseja.
Internetin ensimmäinen aikakausi, Web1, avasi oven kansainväliselle viestinnälle ja median jakelulle. Web2 kaupallisti internetin ja toi mukanaan sosiaalisen median sekä alustatalouden, jossa käyttäjät tuottavat sisältöä, mutta alustat hyötyvät siitä mm. mainostuotoilla.
Nyt olemme siirtymässä Web3-aikakauteen, joka tuo mukanaan uuden teknologian ja ideologisen muutoksen. Web3 haastaa perinteisen kaupallisen vallan keskittymisen ja pyrkii antamaan enemmän valtaa yksilöille ja yhteisöille.
Hype haihtuu, kehitys jatkuu
Kaikki teknologiset murrokset kohtaavat aluksi valtavaa innostusta, mutta usein myös pettymyksiä. Kun teknologian mahdollisuudet selkeytyvät, seuraa myös käytännön hyödyt ja arkikäyttö.
Web3-teknologia on edelleen kehitysvaiheessa, eikä sen täysi potentiaali ole vielä näkyvissä. Kryptovaluuttoihin liittyvät skandaalit ja metaversehype ovat synnyttäneet epäluottamusta, mutta samalla kehitys jatkuu taustalla. Web3:n todelliset mahdollisuudet – hajautettu omistajuus, uudet ansaintamallit ja yhteisöllinen päätöksenteko – alkavat vähitellen hahmottua.
Kuten Chris Dixon kuvaa: “Aivan kuten elokuvateollisuus löysi omat ainutlaatuiset ilmaisutapansa erottuakseen teatterista, lohkoketju on vielä alkuvaiheessa, mutta se löytää nopeasti oman kielensä ja täyden potentiaalinsa.”
Vertailun vuoksi generatiivinen tekoäly on tällä hetkellä valtavan kiinnostuksen kohteena. Sen käyttöönotto on ollut nopeaa ja yllättävää, mutta kuten kaikki teknologiat, myös tekoäly tulee käymään läpi kehityskaaren, jossa odotukset tasoittuvat. Web3 tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden niille, jotka ymmärtävät sen pitkän aikavälin potentiaalin ja ovat valmiita tarttumaan siihen jo nyt.
Kohti vastuullisempia ratkaisuja
Uudet teknologiat herättävät kysymyksiä ympäristövaikutuksista, kestävästä kehityksestä ja eettisyydestä. Lohkoketjuteknologian alkuvaiheessa energiankulutus oli suuri huolenaihe, sillä aiemmat järjestelmät vaativat valtavasti laskentatehoa. Esimerkiksi Bitcoinin ylläpito kuluttaa edelleen merkittävästi energiaa.
Ethereum on siirtynyt ympäristöystävällisempään malliin, jossa järjestelmä toimii kevyemmällä ja energiaa säästävällä tavalla mikä vähensi sen energiankulutusta jopa 99 %. Nykyään Ethereumin energiankulutus on alle 6 TWh vuodessa – huomattavasti vähemmän kuin esimerkiksi Netflixin (123 TWh) tai Airbnb:n (20 TWh). Tämä osoittaa, että Web3 voi kehittyä kestävämpään suuntaan ja vastata kriittisiin ympäristöhaasteisiin.
Teknologian kulttuurit
Web3:n arvot – läpinäkyvyys, hajautus, reiluus ja osallistaminen – korostavat tarvetta rakentaa järjestelmiä, jotka tukevat yhteisöjä ja toimivat kestävästi niin sosiaalisesti kuin ympäristön kannalta. Hyvät aikomukset eivät kuitenkaan riitä. Keskustelua varjostavat usein epäluulot ja ristiriitaiset mielikuvat, jotka vaikeuttavat sen todellisen potentiaalin ymmärtämistä.
Chris Dixon tiivistää lohkoketjuteknologiaan liittyvät keskustelut kahteen näkökulmaan, joista toinen korostaa uutisotsikoista tuttua kryptovaluuttojen keinottelua ja markkinoiden heilahtelua, ja toinen näkee lohkoketjun välineenä, joka mahdollistaa luovuuden, omistajuuden ja yhteistyön ilman keskitettyjä välikäsiä tai portinvartijoita.
Web3:n ytimessä on kysymys vallasta: kenellä on oikeus omistaa, päättää ja hyötyä? Tämä tekee Web3:sta enemmän kuin teknologian – se on pohja luovien ja taloudellisesti kestävien tulevaisuuksien rakentamiselle.
Miksi valtaa pitäisi hajauttaa?
Nykyinen internet on vaarassa ajautua tilanteeseen, jossa vain viisi suurta yritystä hallitsevat kaikkea. Keskitetyt alustat, kuten sosiaalisen median jättiläiset, antavat käyttäjille mahdollisuuden tavoittaa yleisöjä, mutta omistavat käyttäjien tuottaman datan ja tekevät sillä voittoa. Tämä internet-vallan keskittyminen rajoittaa luovuutta ja tekee käyttäjistä näkymättömien algoritmien armoilla olevia kuluttajia.
Keskitetyt alustat, kuten sosiaalinen median suosituimmat palvelut, antavat käyttäjille mahdollisuuden luoda profiileja ja hankkia seuraajia, mutta alusta voi myös muuttaa pelisääntöjä mielivaltaisesti esimerkiksi muuttamalla algoritmeja, jotka rajoittavat näkyvyyttä, jos käytät tiettyjä sanoja, tai estävät viestit, joissa on ulkoinen linkki. Jos yrität siirtää yleisösi pois näiltä alustoilta, se on lähes mahdotonta, ja joudut aloittamaan alusta uudessa palvelussa.
Dixonin mukaan Web3 voi haastaa nykyisen keskitetyn vallan. Sähköpostin ja www:n kaltaiset Web1-protokollat menestyivät, koska kukaan ei omistanut niitä – ne olivat avoimia järjestelmiä, joiden päälle kuka tahansa saattoi rakentaa uusia sovelluksia. Web3 vie tämän ajatuksen pidemmälle: se ei tarjoa vain viestintää tai tiedonjakelua, vaan mahdollistaa myös omistajuuden ja taloudelliset siirrot suoraan lohkoketjun protokollassa. Tämä tarkoittaa, että taiteilijat, sisällöntuottajat ja yhteisöt voivat hallita omia töitään ja yleisöjään ilman riippuvuutta kaupallisista alustoista.
Mitä Web3 voi tarjota luoville aloille?
Web3 voi tarjota ratkaisuja moniin perinteisiin haasteisiin, joita kulttuurialat ovat kohdanneet. Se voi muuttaa tavat, joilla projekteja rahoitetaan, yleisöjä tavoitetaan ja taidetta kaupallistetaan. Tämä potentiaali on merkittävä erityisesti luoville aloille, jotka etsivät uusia tapoja rahoittaa projektejaan, tavoittaa ja sitouttaa yleisöjä sekä ylläpitää kestävää liiketoimintaa. Esimerkiksi Kansallisgallerian digitaaliset kokeilut ovat osoittaneet, kuinka virtuaaliympäristöjä ja lohkoketjua voidaan hyödyntää taiteen kokemisen, omistajuuden ja kaupallistamisen työkaluina.
Termit tutuksi esimerkein:
- NFT-teknologia (non-fungible tokens) tarjoaa taiteilijoille mahdollisuuden myydä teoksiaan suoraan faneille ja säilyttää itsellään virallisen omistajuuden. Älysopimukseen voidaan kirjata esimerkiksi rojaltiehdot, jolloin taiteilija saa osan tuotosta jokaisesta jälleenmyynnistä. Kansallisgallerian Alusta.art-sivustolla digitaalisen taiteen tuottaja voi itse määrittää teoksen julkaisuun liittyvät yksityiskohdat: missä määrin ja milloin teos on saatavilla, mitä se maksaa ja kuinka paljon rojalteja taiteilija saa.
- Hajautetut itsenäiset organisaatiot (DAO) tarjoavat uudenlaisia mahdollisuuksia taiteen ja kulttuuriprojektien rahoittamiseen. Esimerkiksi luovan alan jäsenkerho Friends With Benefits päättää yhteisesti kulttuuritoimintansa strategiasta ja järjestä tapaamisia ja kesäfestaria. DAO-malli mahdollistaa demokraattisen päätöksenteon ja vahvistaa yhteisöllisyyttä.
- Tokenisointi mahdollistaa taideteosten tai vaikka musiikkikappaleen jaetun omistajuuden. Tämä voi syventää fanien sitoutumista ja luoda uusia rahoitusmalleja. Brittiläinen taiteilija Damien Hirst toteutti The Currency -projektin, jossa hän loi 10 000 fyysistä käsin maalattua teosta. Jokainen teos liitettiin NFT-omistajuustodistukseen, ja ostajilla oli vuoden ajan mahdollisuus valita, säilyttävätkö he NFT:n vai vaihtavatko sen fyysiseen teokseen – mutta molempia ei voinut pitää.
- Osallistaminen: lohkoketju mahdollistaa fanien aktiivisen osallistumisen taiteellisen sisällön rahoittamiseen ja luomiseen, mikä voi muuttaa perinteistä taiteilijan ja yleisön välistä suhdetta. PleasrDAO-yhteisö keräsi rahaa ja osti Wu-Tang Clanin harvinaisen albumin Once Upon a Time in Shaolin 4 miljoonalla dollarilla. Tämä ainutlaatuinen fyysinen teos on nyt yhteisön hallinnassa, ja pätkiä albumista pääsee kuulemaan 1 dollarin osaomistajuudella.
Ihmisen suhde teknologiaan
Web3 ei ole ainoa teknologinen muutos, joka haastaa vakiintuneita rakenteita ja tuo mukanaan uusia mahdollisuuksia – ja kysymyksiä. Tekoäly, joka on noussut valtavirtaan erityisesti generatiivisten työkalujen kautta, jakaa monia samoja piirteitä Web3:n kanssa. Molemmat teknologiat herättävät keskustelua kestävästä kehityksestä, työelämän muutoksesta ja uusien innovaatioiden eettisyydestä.
Luovalla alalla tämä murros näkyy monin tavoin. Tekoäly voi toimia työkaluna, joka automatisoi rutiinitehtäviä ja auttaa taiteilijoita luomaan uusia ilmaisumuotoja. Samalla se herättää kysymyksiä tekijänoikeuksista ja eettisyydestä: kuka omistaa tekoälyn luoman sisällön?
Web3 voi täydentää tätä murrosta tarjoamalla pohjan, jossa luotu sisältö voidaan omistaa ja kaupallistaa reilusti. Esimerkiksi taiteilijan luomia teoksia voidaan julkaista NFT-muodossa, joka takaa niiden alkuperän ja omistajuuden.
Kuten lohkoketjuteknologia, myös tekoäly vaatii suuria määriä laskentatehoa ja herättää kysymyksiä energiankulutuksesta. Miten nämä teknologiat voivat toimia ympäristön kannalta kestävästi?
Juuri nyt luova ala on keskellä monelta suunnalta puskevaa uudistusaallokkoa. Eettiset kysymykset, pelot ja ennakkoluulot ovat luonnollinen osa muutosta, mutta mahdollisuuksien ymmärtäminen voi auttaa löytämään uusia ratkaisuja.
Taiteen ja teknologian tasapaino
Web3:n menestys riippuu siitä, miten hyvin se pystyy lunastamaan positiivisen lupauksensa. Tämä ei ole pelkkä tekninen kysymys, vaan kulttuurinen muutos, jossa hajautettu omistajuus voi antaa yhteisöille ja yksilöille mahdollisuuden luoda uuden internetin oikeudenmukaisemmaksi.
Web3 ei ole täydellinen ratkaisu kaikkiin nykynetin haasteisiin, mutta luovilla aloilla on ainutlaatuinen mahdollisuus ottaa tämä muutos haltuun. Miltä näyttää maailma, jossa teknologia ja taide tukevat toisiaan kestävästi?
Kuka? Kirjoittaja Marja Konttinen on digitaalisen markkinoinnin ja luovien teknologioiden ammattilainen, jolla on laaja kokemus mobiilipelien, metaversumien ja Web3:n parissa. Hän toimii asiantuntijana Euroopan unionin osarahoittamassa LUME – Luovat web3-ajassa -hankkeessa. Marjan kryptolompakosta löytyy digitaalista taidetta, elokuvastillejä ja satunnaisia meemikolikoita.
LUME-hankkeen ohjausryhmän puheenjohtaja on TAKUn toiminnanjohtaja Nea Leo, joka on ollut mukana jo pitkään hankemuotoisessa luovan alan digitaalisuuden kehittämisessä.
Lähteet
Dixon, Chris: Blockchain’s Two Cultures: The Computer vs. the Casino, 3.10.2024. Haettu 11.12.2024.
Tetragrammaton Podcast: Isäntä Rick Rubin, vieraana Chris Dixon, 3.4.2024. Haettu 11.12.2024.
Scanlon, Kyla: Trust and the Crypto Economy, 19.11.2024. Haettu 11.12.2024.
Gartner Hype Cycle™ for Web3 and Blockchain, 2024. Haettu 11.12.2024.
Perri, Lori: What’s New in Artificial Intelligence from the 2023 Gartner Hype Cycle, 17.8.2023. Haettu 11.12.2024.
Cambridge Blockchain Network Sustainability Index: Ethereum Comparisons, 2024. Haettu 11.12.2024.
Coindesk, Allison, Ian: Ethereum’s Lifetime Energy Use Before the Merge Equaled Switzerland’s for a Year, 26.4.2023. Haettu 11.12.2024.