Artistiurien edistäjän työkaluina empatia ja Excel
Kun yleisö kuohuu posket punaisena, hurraa, hyppii tai kyynelehtii, on musiikkiagenttikin fiiliksissä. Yleisön ja artistin kohtaaminen sekä elämykset ovat palkitsevinta Annika Oksasen työssä.
Annika Oksasen asiantuntijatyö mahdollistaa artistien ja yleisön kohtaamisia livetapahtumissa. Hän kokee olevansa ennen kaikkea asiakaspalvelija, joka tuottaa onnistumisia ja tulosta paitsi artisteille myös festivaaleille. Siinä ohessa tietenkin yleisöt – ja hän itse – saavat paljon.
- Kun näen keikalla artistin esiintyvän isolle yleisölle ja tunnen sen yhtenäisyyden ja energian, saan siitä isot buustit työhöni.
Hän vetää Live Nation Finlandin kotimaan agentuuria ja toimii samalla ulkomaisten artistien promoottorina. Nimike Head of Agency/ promoottori kertoo Annikan kaksoisroolista.
– Agentti on keikkamyyjä, joka myy eri artistien keikkoja festareille ja tapahtumiin. Promoottori taas rakentaa koko keikan ja tuottaa sen eli vastaa budjetista, markkinoi ja ottaa riskin.
Perustyö on artistiurien suunnittelemista ja edistämistä, jolloin tavoitteena on yhdistää oikea venue tai festivaali ja artisti. Näin kohtaavat oikea yleisö ja artisti – ja syntyy liikevaihtoa. Annika buukkaa kotimaisia artisteja, kuten Goldielocks ja Younghearted sekä kansainvälisiä artisteja, kuten Flow’ssa juuri esiintynyt Lola Young ja Helsingin jäähallissa pian esiintyvä Zara Larsson. Suurimman osan hänen työajastaan vie kuitenkin agentuurin johtaminen.
- Johdan tiimin toimintaa ja koordinoin asioita sekä tiimin sisällä että eri osastojen välillä. Alalle haluavien nuorten tukeminen on mulle myös tärkeää ja innostavaa.

Vuorovaikutustaidot ja tarkkavaistoisuus musiikkiagentin ydintaitoja
Agentin ja promoottorin työssä tärkeintä on ymmärtää festarikenttää, kohdeyleisöjä sekä artistien tavoitteita ja visioita. Työkaluina ovat muun muassa empatia ja Excel.
- Tutustun uuteen musiikkiin ja seuraan uusia artisteja. Tutkin statistiikkaa ja budjetoin. Ongelmanratkaisu ja ideointi ovat läsnä joka päivä.
Tärkeintä on kyky tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Työ on erittäin sosiaalista ja edellyttää hyviä vuorovaikutus- ja verkostoitumistaitoja. Hyvä ihmistuntemus, joustavuus ja tietty avoimuus ovat Annikan mukaan ominaisuuksia, joita ilman olisi vaikea pärjätä.
- Oikeastaan työtä tehdään hyvin henkilökohtaisella tasolla. Kemioiden ja visioiden on kohdattava artistin kanssa, ja joskus joutuu myös luopumaan artistisuhteesta.
- Parasta on saada jokin kreisi idea ja saada artisti innostumaan siitä. Sitten wau, kun näkee yleisön haltioituvan siitä jutusta! Aina ei mene kuten Strömsössä, mutta kokeileminen on tärkeää.
Annika kertoo esimerkkinä Youngheartedin Allas Live –keikalla käytössä olleesta friend camista, jonka välityksellä screeneillä nähtiin eräs kosintakin. Loistava menestys oli myös Tuplakääk-podcastin IRL-liveshow joka toteutettiin Apollo Live Clubissa.
Kulttuurituottajaopinnot antoivat perustan musiikkialalle suuntaamiselle
Musiikkialan löytäminen ja alalle pääseminen oli Annikan elämässä luontevaa.
-Musiikki oli vahvasti läsnä perheessäni, mutta ei mulla ollut mitään malleja, miten musa-alalle voisi päätyä. Ei se ollut selvää vielä opiskelemaan lähtiessänikään. Jotenkin homma lähti luontaisesti tähän suuntaan ja omat vahvuudet sopivat musa-alalle.
Kulttuurituottajaopinnot avasivat näköalan kulttuurikenttään, erilaisiin organisaatioihin ja mahdollisuuksiin. Harjoittelujen ja opintoihin liittyvien projektien kautta omat urahaaveet täsmentyivät ja polku alkoi vähitellen aueta.
-Kahvinkeittelystä aloittanut, ja olen vain sanonut joo, kun lisävastuuta on tarjottu. Tietenkin olen itse myös uusia vastuita kysellyt.
Hän kannustaa musiikkialalle haluavia nuoria kärsivällisyyteen. Pitkälti työn voi oppia vasta käytännössä ja tekemisen kautta – ja omien rajojen asettaminen on yksi tärkeimmistä opeista. Esimerkiksi Annikan saavuttaa 100 % varmuudella vain toimistoaikoina, jotta perheelle ja omasta jaksamisesta huolehtimiselle jää aikaa – muutoin ei ole, mistä ammentaa.
- Tämä on mun unelmatyö! Olen onnellinen siitä, että saan tehdä just tätä.
Kuka? Annika Oksanen
Kulttuurituottaja AMK (Arcada 2014). Head of Agency/ promoottori, LiveNation Finland. Oksanen palkittiin Music & Median Vuoden agenttina vuonna 2021 ja Pohjoismaisten musiikkivientitoimistojen verkon Nomexin Top 20 Under 30 -palkinnolla vuonna 2018.
“Opiskeluaikana paljon harjoitteluja erilaisten tahojen kanssa esim. Nosturilla, Flow Festivalilla ja Fullsteam Agencylla. Työskentelin myös Yhdysvalloissa henkilökohtaisena assisstenttina artistille nimeltä Cat Power. Olin hänen kanssaan kiertueella noin kaksi vuotta. Nykyään vedän Live Nation Finlandin kotimaan agentuuria sekä olen ulkomaiden artistien promoottori.”

Kävelykadulla työskentelevä taiteilija saa ohikulkijat pysähtymään. Hylätyn talon eteen kokoontuu joukko toisilleen tuntemattomia ihmisiä pohtimaan paikan vaihtoehtoisia tulevaisuuksia. Elisa Itkonen mahdollistaa mieliin jääviä kohtaamisia kaupunkiympäristöön leviävän nykytaidefestivaalin johtajana.