Koulutusapurahaan monipuolisesti hakemuksia
TAKUn jäsenilleen myöntämä koulutusapuraha saavutti suuren hakijamäärän, mikä kertoo kyseisen jäsenedun tarpeellisuudesta.
Kolmatta kertaa syksyllä 2024 haettavissa ollut TAKUn koulutusapurahaa haki tällä kierroksella 56 jäsentä, joista apurahan sai 41 % hakijoista eli 23 henkilöä.
Päätökset tuen saajista tehtiin TAKUn hallituksesta valittujen edustajien puolesta 22. lokakuuta. Kaikille apurahaa hakeneille on tiedotettu päätöksestä henkilökohtaisesti.
Tällä kierroksella apurahaa haettiin lukuvuoden 2024–2025 aikana tehtäviin kursseihin, opintoihin, ammattilaistapahtumiin tai kirjallisuushankintoihin. Hakuaika on kerran vuodessa syyskuussa.
Tärkeää tukea osaamisen kehittämiseen
TAKUn koulutusapuraha on suunnattu jäsenten ammatillisen kasvun tukemiseen muuttuvassa työelämässä. Koulutusapurahaa voi hakea ammatillista osaamista kehittäviin ja asiantuntijuutta laajentaviin kursseihin tai opintoihin (avoin yliopisto, kesäyliopisto, avoin ammattikorkeakoulu tai täydennyskoulutuskeskus), mutta myös ammattikirjallisuuden hankkimiseen ja ammattilaistapahtumiin osallistumiseen.
Vuonna 2024 apurahaa myönnettiin mm. seuraaviin kokonaisuuksiin:
- Ammattikirjallisuus
- Esseekurssi
- Johtamisen perusopinnit
- Kielikurssi
- Kulttuuri- ja elämysmatkailun opinnot
- Läheisyyskoreografin opinnot
- Muutosvalmentajan opinnot
- Oman alan kansainväliseen seminaariin/konferenssiin/tapahtumaan osallistuminen sekä Suomessa että ulkomailla
- Runokritiikkikurssi
- Taideasiantuntijan erikoistumiskoulutus
- Teatteripedagogiikan perusopinnot
Kommentteja vuonna 2023 apurahan saaneilta
Ostin apurahalla ammattiin, hajutaiteeseen, liittyvän kirjan ulkomailta. Tämä ammattikirjallisuus mahdollisti itselleni itseohjautuvaa oppimista, joka on tärkeää erityisesti taiteen alallani, jossa vastaavaa tietoa ei löydy Suomesta. Kirjallisuus toi uusia näkökulmia ja ideoita omaan työhöni ja teoreettista taustaa teosteni kehittelyyn. Kirja auttoi syventämään ymmärrystäni oman alan erityispiirteistä ja antoi minulle uutta tietoa.
- Eeva-Liisa Puhakka, TAKUn jäsen
Suoritin Helsingin ja Turun yliopistojen kursseja tekoälystä yhteensä 24 opintopisteen verran. Kurssit käsittelivät aihetta laajasti, etiikasta ja filosofiasta tekoälyn menetelmiin. Hyödynnän uutta osaamistani ja ymmärrystä tekoälystä niin projekteissa kuin opetuksissani, työssäni ammattikorkeakoulun kulttuurialan opettajana.
- Jani Pihlajamaa, TAKUn jäsen
Suoritin 25 opintopisteen Palvelumuotoilun perusopinnot kurssilokonaisuuden Tampereen kesäyliopiston kautta. Apurahalla maksoin osan kurssimaksusta. Apurahan mahdollistama kurssi avasi uuden tavan ajatella ja innosti hakeutumaan tulevaisuudessa uudenlaisiin työtehtäviin. Odotan uusista työtehtävistä erityisesti palvelumuotoiluun kuuluvaa muiden innostamista, haluan saada muutkin käyttämään muotoilu ajattelua ja ratkomaan ongelmia luovalla tavalla. Pystyn hyödyntämään oppimaani monenlaisissa tilanteissa, omissa taideprojekteissa tai muotoilijan roolissa. Kurssi esimerkiksi tarjosi käytännöllisiä keinoja viedä projekteja läpi. Kurssi innosti hakeutumaan jatko-opintoihin ja sain opintopaikan haluamastani korkeakoulusta. Olen hyvin kiitollinen tästä mahdollisuudesta!
- Hanna Tervonen, TAKUn jäsen
Opiskelen Lapin yliopistossa kuvataidekasvatuksen maisteriani ja hankin seuraavat kirjat tukemaan kasvuani opettajuuteen : Kukoistava kasvatus ja kukoistava tehtäväkirja. Nämä kirjat olivat minulle suureksi avuksi myös gradu-aineistoni keruussa, sillä sieltä löysin oivallisia tehtäviä yhteisiin tuokioihin ja teoria tieto tuki omaa ammatillista otettani nuorten parissa.
Tämä apuraha tuli todella tarpeeseen, sillä muuten en olisi voinut näitä kirjoja itselleni hankkia. Näen näiden kirjojen hyödyn myös tulevaisuudessa, ammatissa toimiessani, sillä tehtäväkirjasta löytyy kattavavista erilaisia harjoituksia, joita hyödyntää. Muutenkin näen positiivisen kasvattamisen ja kohtaamisen merkityksellisenä, erityisesti lasten ja nuorten parissa toimiessa, kuin muissakin kohtaamistilanteissa. Positiivisuudella ja pitkäjänteisyydellä saadaan aikaan haluttuja tuloksia ja tuetaan nuorten kasvua ja kehittymistä yhteiskuntamme itsenäisiksi toimijoiksi ja osallisiksi. Jokainen lapsi ja nuori ovat tärkeitä, eikä meillä ole varaa hukata yhtäkään.
- Heidi Lähtevänoja, TAKUn jäsen